Zó zoek je vrijwilligers

De Arabische Revolutie is het levende bewijs: via sociale media als Facebook en Twitter krijg je grote groepen mensen in beweging voor een bepaald doel. Maar niet elke actie wordt een topper. Hoe ontwerp je een actie die snel succes boekt? Om dit te onderzoeken zette Darpa, de onderzoeksdienst van het Pentagon, een experiment op. En wat blijkt? Een slimme manier van belonen is de sleutel naar succes.

Het doel was simpel. De deelnemende teams moesten zo snel mogelijk tien rode weerballons vinden. Die waren door Darpa-medewerkers verspreid over heel de Verenigde Staten. De teams mochten het werk organiseren zoals ze wilden. Het winnende team kreeg 40.000 dollar.

Sommige teams beloofden de geldprijs te verdelen onder alle vinders van een ballon. Anderen deden een beroep op het gevoel. Ze zouden de prijs wegschenken aan het Rode Kruis. Nog anderen contacteerden bekende twitteraars omdat die in een klap erg veel mensen kunnen bereiken. Ook werden er geocachers ingezet door bepaalde teams. Geocachers zijn mensen die als hobby ‘schatten’ opsporen met een gps.

Het winnende team gebruikte een heel andere tactiek. Zij zetten in op een van de sterkste punten van sociale netwerken: mensen worden aangesproken door een vriend of kennis om mee te doen en dat verhoogt meteen de impact. De organisatie wil natuurlijk dat iedereen zijn uiterste best doet om de vrienden aan te spreken die het meest kans maken om een ballon te vinden. Daarom beloonde het winnende team niet enkel de ballonvinder, maar ook diegene die hem tot actie aanzette. Ze verdeelden 4000 dollar per ballon. 2000 voor de vinder, 1000 voor diegene die de vinder had gerekruteerd, 500 voor wie die persoon aansprak, 250 voor wie die persoon aanzette en zo verder. Blijkbaar hielp deze strategie want alle ballonnen werden gevonden in amper 8 uur en 52 minuten.

Nu jij

Pas jij dit soort strategie toe op het volgende mosselfeest van de voetbalclub of op de pannenkoekennamiddag van de jeugdbeweging? Je geeft bijvoorbeeld tien drankbonnetjes aan tien mensen. Als ze die bonnetjes hebben uitgedeeld, krijgen ze zelf een drankkaart voor tien drankjes. De mensen die al een drankbonnetje hebben gekregen komen waarschijnlijk ook eten. Volk gegarandeerd!

Nog een beter idee? Reageer hieronder!

door , 3 jaar geleden