Adele is een fabriekje

Beetje onopvallend type, die Adele. Helemaal het tegenovergestelde van Lady Gaga. Maar toch was ze vorig jaar een sterker merk dan Gaga. Want hoe je het ook draait of keert: wie 17 miljoen cd’s verkoopt op een jaar, is een businessmodel op zich.

 

Beginnen met een voorbeeldje: van Rolling in the Deep kan je alleen al op basis van YouTubefilmpjes een heel leuke compilatie maken.

Wat van Adele zo’n sterk merk maakt? Daarvoor moet je zeker eens kijken naar hoe Lady Gaga zich in de muziekmarkt gezet heeft. En daarvoor Amy Winehouse. Zij zijn dé drie millionsellers van het voorbije decennium, en hebben meer gemeen dan je denkt:

- ze voeden de pers voortdurend met weetjes, nieuws dat eigenlijk niet echt nieuws is

- ze laten zich omringen door een ijzersterk team, zonder dat het opvalt (de bekendste Adele-songs heeft ze niet zelf geschreven, al lijken het heel persoonlijke ontboezemingen)

- ze hebben van zichzelf een merk gemaakt waarvan je weet waar het voor staat (Gaga is gekte, Adele wil wel erg hard het gewone buurmeisje zijn)

- ze gaan allebei voor echtheid of authenticiteit: fake is out (Britney, iemand?) maar écht zijn rendeert. Gaga houdt wel degelijk echt van kunst, Adele staat met beide voeten op de grond. Beide zal je niet zien playbacken op een podium. En Adele voelt zich niet lekker voor de grote massa van stadions of festivalweides; dat doet ze dus haast nooit, al zou het makkelijk verdiend zijn.

Eens je weet waar je voor staat, is het kwestie van heel dicht bij die keuzes te blijven. Het is niet alleen het talent dat van een meisje van 21 een wereldster maakt. Het is het talent én het fabriekje dat erin slaagt om er een merk van te maken. En dat is niet per definitie een platenfirma.

door , 2 jaar geleden