Zesdejaars worden praktijkleerkracht

De leerlingen van 6 schilderen uit Geel worden een halve dag leerkracht. Ze stoppen de leerlingen van het 6de leerjaar van De Regenboog met hun neus in de verf. Samen maken ze een kunstwerk voor de school. 23 felle panelen vormen een… regenboog, gebaseerd op het werk van Mondriaan. De leerlingen kunnen de nieuwe leerkrachten wel smaken en gaan aan de slag met schuurmachines, tape en verf.

“We leerden ze alle stappen. Schuren, tekenen, afplakken en schilderen met borstel en rol. Ze waren nogal zenuwachtig om met de schuurmachine te werken. Dat hadden ze nog nooit gedaan. Mijn vingers kregen er ook van langs. Ik zit zelf nog maar 2 jaar in deze richting. Ik teken zelf heel graag. Als ik dan het eindresultaat van mijn schilderwerk zie, geniet ik daar enorm van. ” (Anja,19)

“Ik was verbaasd dat ze het in het begin niet konden. Zelfs tape afscheuren was moeilijk. Die technieken zijn voor ons zo vanzelfsprekend. Wij hebben het ooit ook moeten leren. Nu kunnen zij het ook. ” (Stef, 20)

“Sommigen hielden de verfrol met 2 handen vast. Heel onhandig. En ze gebruikten ook veel te veel verf, en dan krijg je dikke randen. Grappig. Want nu besef ik dat ik in de eerste jaren dezelfde fouten maakte. Het was leuk om hen bij te sturen en ze de juiste techniek te leren. Ik wil later eerst zelfstandig schilder worden. Daarna word ik leerkracht praktijk.” (Imke,18)

“Het afplakken is een precies werkje. Maar als je dan ziet hoe euforisch de leerlingen zijn als ze de tape eraf halen en het resultaat zien, dat is geweldig. Dat is ook het mooie aan het schildersvak: iets creëren waar je trots op kan zijn.” (Maarten,18)

“Je zag dat de leerlingen ervan genoten. De ene vond het leuker dan de andere. Dat is logisch. We hebben hen geleerd dat schilderen meer is dan met borstels zwaaien. Als ze nu voor deze richting kiezen, weten ze waar ze aan beginnen.” (Anouk, 17)

Hanne en Kato zien het schildersvak wel zitten. “Het is wel moeilijker dan we dachten. Je moet heel precies werken om een mooi paneel te krijgen. En voor je het weet hang je vol verf. Ook het afplakken, tekenen en schuren moet heel netjes gebeuren. Niets voor smospotten dus. We zijn wel heel trots op het resultaat.”

De zesdejaars schilderen van het Sint-Jozefsinstituut in Geel springen voor de lens van onze MAKS!-fotograaf. Spot ze in het aprilnummer!