Is Humane de vuilbak van het ASO?

De vraag is duidelijk denk ik! Ik schreef er een speech over voor het vak Nederlands (zo weet je wat ik er van vind):

“Beste leerkrachten & directie,

Ik ga meteen met de deur in huis vallen. Wanneer men studierichtingen in hokjes gaat plaatsen wordt Humane Wetenschappen altijd in het domme hoekje geduwd.

Leerlingen uit andere richtingen beschouwen ons, leerlingen uit Humane, als leeghoofden. Om een voorbeeld te geven: op de muur in het kot staat een foutieve zin, waaronder staat “Humane zeker?”. Maar neen, het was niet iemand uit Humane, het was iemand uit een talenrichting, iemand die zulke fouten dus niet zou mogen maken. Wij hebben het dan maar verbeterd…

Het is jammer om te zien dat ook leerkrachten ons als dommer beschouwen. Ze vergemakkelijken de les of laten iets wegvallen, want Humane zou dit toch veel te moeilijk vinden. Ja, wij voelen onterecht behandeld. Maar je zou toch voor minder? Andere klassen maken gezellig uitstapjes of mogen naar huis, terwijl wij nog op de schoolbanken moeten zitten. Het is niet dat wij ook naar huis willen, we willen gewoon gelijkheid.

We worden de mindere, de vuilbak van het ASO genoemd. Dit omdat er een aantal leerlingen zijn die deze richting kozen omdat ze niet anders konden. Maar wanneer je in onze klas eens kijkt hoeveel mensen écht voor deze richting gekozen hebben dan zal je nogal verbaasd opkijken. De meesten onder ons kozen deze richting omdat het verschillende aspecten van de samenleving bestudeerd: kunst, recht, media,agressie, politiek, emoties,,… Dingen die we dagelijks tegenkomen, dingen die belangrijk zijn. Vraag maar eens aan iemand uit een andere richting hoe een president van de VS wordt verkozen!

Ook zijn er leerlingen die Humane als minderwaardig bekijken, maar achteraf Psychologie gaan studeren. Beseffen ze dan echt niet dat je in de richting Humane beginnende Psychologie krijgt? Dat ze eigenlijk misschien beter voor Humane hadden gekozen in plaats van de richting in een slecht hoekje te duwen?

Deze speech heeft niet als doel de andere richtingen af te breken, want vaak zien wij hetzelfde. Wij hebben bijvoorbeeld net als Economie Wiskunde evenveel Frans, Engels, Natuurwetenschappen, Nederlands, Aardrijkskunde… indien de leerkrachten het voor Humane niet makkelijker maakt natuurlijk!

Ik hoop dat ik jullie even heb wakker geschud. Er moet iets aan gebeuren, zoiets kunnen jullie als leerkrachten toch niet negeren? Bedankt voor jullie aandacht!”