“Ik denk dat ik een muisarm heb. Wat nu?”

“Een muisarm is een blessure aan je pols, arm of schouder door een overbelasting van je spieren. Als je te vaak dezelfde beweging uitvoert of je weinig afwisseling brengt in je bewegingen, verhoogt het risico op een muisarm. Een slechte lichaamshouding en hoge werkdruk zijn bijkomende risicofactoren. Wie veel tijd doorbrengt achter een beeldscherm, heeft het vaakst last. Vingers, pols en elleboog maken steeds dezelfde bewegingen. Maar ook mensen die de kassa bedienen, slagers of violisten kunnen er last van hebben.”


HOE KAN JE EEN MUISARM VOORKOMEN?

• Vermijd langdurig pc-werk of gamesessies.

• Sport!

• Neem regelmatig een pauze tijdens repetitief werk.

• Werk op de goed hoogte en zit recht: de bovenkant van je beeldscherm staat best op ooghoogte.

• Werk indien mogelijk met twee handen.

• Stretch regelmatig je nekspieren.

• Beperk beeldschermwerk tot 5 à 6 uur per dag: verspreid over de hele dag. Leg je onderarm tijdens gebruik van de muis zoveel mogelijk op je bureau of stoel.

• Heb je pijn? Zorg er dan voor dat je overbelast lichaamsdeel kan rusten.

• Voel je geen verbetering? Ga even langs bij je dokter, die weet raad.

Louis (30), huisarts

(Strip : Lectrr)